Løpe på vinteren?

Høsten er her og vi har allerede hatt første snøfall. Hva kan du gjøre for en trygg løpetur på vinteren?

Denne høsten har vi sett folk kjempe om å få delta i de store løpene som Oslo Maraton, Sognsvann rundt, KK-mila, Birken og ECO trail. På flere av de store arrangementene har det vært utsolgt lenge og folk som ikke har hatt mulighet til å delta i løpene allikevel har fått solgt sine startnummer til andre. Men vi vet alle at vinteren kommer nå, og hvordan skal man klare å holde løpeformen ved like frem til våren og nye løp er i gang?

Ute eller inne? 

Det er ingen som sier at du på død og liv på løpe ute, men mange foretrekker dette. Skulle det allikevel være sånn at været gjør det veldig vanskelig å løpe ute, så er det muligheter for å løpe på baner rundt omkring i landet. Bislett stadion har for eksempel et anlegg hvor man kan løpe inne hele vinteren.

Mye handler om å holde kondisjonen oppe, derfor kan du også drive med andre former for sport som hjelper deg med nettopp dette. Du kan for eksempel ta deg en tur i svømmehallen et par dager i uka, bare sørg for at du bruker teknikker der du får vedlikeholdt muskelmassen i bena også, ikke bare armene. Eller hva med en tur på langrenn? Her får du også jobbet med mye av de samme funksjonene som når du løper.

Rett utstyr

Det er noe som heter at det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Dette gjelder i aller høyeste grad også når du vil ut å jogge i vinterværet. For faktum er at det er ikke noe som kan stoppe deg fra å løpe om vinteren. Det er klart at om det blåser vind i orkanstyrke og det regner eller snør vannrett, kan det være greit å sitte hjemme foran peisen i stedet.

Faktum er at så lenge du har rett teknikk inne, gode klær og gode sko, så kan du fint løpe ute på vinteren. De aller fleste gangveier er brøytet, strødd eller saltet, noe som gjør det helt greit for deg å løpe rolige turer. Faktisk kan det å løpe hele året gi deg en formtopp på sommeren, sier løper Kjersti Karoline Danielsen til klikk.no.

Fem tips til løping på vinteren

  1. Du må ikke presse tempoet opp når det er kaldt ute, løp heller sakte og hold formen ved like.
  2. Bruk flere lag klær med ull innerst og for alt i verden ikke glem hansker, hals og lue!
  3. En ting er å ha de riktige skoene til underlaget, men du bør også ha gode løpesokker i ull.
  4. Se over løperutinene dine og gjør endringer om du syns det er vanskelig å løpe på morgen eller kveld.
  5. Bruk alltid tørt tøy ettersom du øker varmetapet med fuktig tøy. Dette kan føre til at du blir syk, og da får du ikke gjort så mye løping lengre.